אתמול, כשירד הערב על האחו, היו בו שלושה ילדים מרוצים מאוד ומלוכלכים מאוד (את צבע התכלת מהשיער של הדר יורידו רק מספריים). היה גם כיסא אחד שעבר תיקון וצביעה והמון שלטי סימון חדשים.

אבא שלומי עם הדר והראל (גם מורג הצטרפה לחגיגה בהמשך) עשו את כל העבודה הזו בלי כלים חשמליים – עם מסור פשוט, פטיש ומברשת צבע.

אפשר לתת לילדים צעירים כלים חדים? כן, אם מלמדים אותם איך, ושלומי לימד – הראה איך לסמן את קו הניסור, איך להניח רגל על הקרש כדי לייצב אותו, איך להרחיק את היד מהמסור ואיך לחתוך ישר. בביקור קודם באחו הם באו עם אולרים וגילפו ענפים. גם אתם זוכרים, כמוני, את התענוג לחשוף את הענף הלבן מתחת לקליפה ולחדד את המקל?

שלטים1

פס פרקט שנזרק בשכונה וכמה לייסטים, הופכים לשלטים, וכיסא שבור מקבל חיים חדשים

כיסא 1כיסא 2כיסא 3כיסא 4

* * *

גבר טאלי, המייסד של קייטנות Tinkering school, בתי ספר לניסוי וטעייה, מונה בהרצאה שלו ב"טד" כמה דברים מסוכנים שהוא ממליץ שתתנו לילדים שלכם לעשות. לא כדי שייפגעו אלא דווקא כדי שילמדו בגיל צעיר איך עושים את זה באופן בטוח. הנה ארבעה מהם:

  1. לשחק באש כדי ללמוד לשלוט באחד הכוחות המסתוריים בטבע. מדורה היא מעבדת למידה.
  2. לעבוד עם אולר כיס כי אולר הוא תיבת כלים שלמה – אפשר בעזרתו לחתוך, למרוח ולקדוח. ואם תלמדו כמה כללים בסיסיים – לחתוך תמיד מהגוף והלאה, לשמור שהלהב יהיה חד ולא לעבוד בכוח – הם יהיו בטוחים יחסית. כן, הם ייחתכו פה ושם, אבל זה יחלים.
  3. להשליך חנית כי המוח שלנו בנוי לפעולה הזו – לשילוב בין ניתוח נתונים ופעילות גופנית – וזה מפתח את היכולת להתרכז, לקלוט את המרחב התלת מימדי ולדמיין תוצאה לפעולה.
  4. לפרק מכשירי חשמל ישנים. לא את כל החלקים הילדים יזהו ויבינו אבל ההיכרות עם חלק מהם, ועם אופן תפקודם, תיתן להם תחושה שאפשר להבין את החפצים המורכבים והמסתוריים שסביבנו.

חמישה דברים מסוכנים: https://www.ted.com/talks/gever_tulley_on_5_dangerous_things_for_kids/transcript?language=en#t-542619

על הקייטנה (עם כיתוביות בעברית): https://www.ted.com/talks/gever_tulley_s_tinkering_school_in_action?language=he#t-229088

כיסא 5

מודעות פרסומת